Zamek w Szymbarku – ekspertyza techniczna
Wykonana ekspertyza techniczna stanu technicznego mostu dla Zamku w Szymbarku jest pierwszym etapem całej inwestycji która ma polegać na pełnej rewitalizacji i przywróceniu świetności całego obiektu i zabudowań mu towarzyszących.
Celem ekspertyzy technicznej jest ocena stanu technicznego mostu, określenie koniecznych napraw w celu jego dalszej eksploatacji. Z uwagi na wpisanie całego obiektu do rejestru zabytków, wszystkie prace odbywają się w ciągłej konsultacji z nadzorem konserwatorskim i archeologicznym.
Przeprowadzono szereg odkrywek rozpoznawczych oraz badań wytrzymałościowych elementów konstrukcji mostu, w tym odwierty wykonywane od strony nawierzchni mostu (wszytko pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków i archeologa).
RYS HISTORYCZNY ZAMKU
Prace przy budowie zamku o wymiarach w planie ~75x97m rozpoczęły się pod koniec XIV wieku. Był to obiekt obronny o planie prostokąta z dziesięcioma basztami oraz pierwotnie drewnianym zwodzonym mostem. Przypuszczalnie przed 1410 rokiem ukończono kolejny etap budowy zamku wznosząc w skrzydle zachodnim dwie oficyjny. Dokonano także zmian mających na celu zwiększenie użyteczności budowli dla potrzeb kapituły, w wyniku których zamek nabrał charakteru zdecydowanie bardziej mieszkalnego niż w wieku XIV. Powiększono wówczas układ przestrzenny przez postawienie wschodniego fragmentu skrzydła południowego i podwyższenie północnego odcinka skrzydła zachodniego, gdzie mieścił się refektarz i kuchnia zamkowa. W ramach gotyckiej przebudowy podniesiono o 2 do 4 metrów górną linię murów obronnych, baszty narożne nakryto wielobocznym lub cylindrycznym zwieńczeniem, rozbudowano też wschodnie przedbramie. Tak rozplanowany zespół rezydencjalno-obronny wraz z przyległą osadą stanowił w pierwszej połowie XV stulecia nie tylko siedzibę prepozytów, ale również miejsce, gdzie zatrzymywali się osadnicy niemieccy napływający w ramach organizowanej przez kapitułę akcji zasiedlania okolicznych ziem. W 1454 roku zamek został opanowany przez Związek Pruski. W tym samym roku po bitwie pod Chojnicami został zajęty przez zakon krzyżacki. Między wspieranym przez Polskę Związkiem Pruskim a Krzyżakami wojny trzynastoletniej warownia kilkukrotnie przechodziła w posiadanie to jednej to drugiej strony, by ostatecznie ulec zniszczeniu. W 1520 roku podczas wojny polsko-krzyżackiej dowódca załogi krzyżackiej Michael Schonborn poddał zamek wojskom polskim pod dowództwem Stanisława Kostki . W drugiej połowie XVI wieku nadbudowano w konstrukcji szachulcowej południową część skrzydła zachodniego i oficynę południową. W tym czasie wzniesiono również ceglany , czteroarkadowy most przerzucony nad fosą.
W 1730 roku Albrecht Christoph Finck na potrzeby adaptacji budowli do potrzeb własnych i swojej rodziny dokonał w latach 1700-30 barokowej przebudowy zespołu zamkowego. Zmiany objęły głównie skrzydło południowe oraz południową część skrzydła wschodniego, gdzie powiększono okna i stworzono amfiladowy układ dużych sal nakrytych bogato dekorowanymi plafonami, ozdobionych sztukateriami, kominkami i podłogami zgodnie z estetyką nowego stylu. W ramach realizowanych prac podwyższono północną część skrzydła wschodniego wraz z bramą wjazdową, a w północno-wschodniej części dziedzińca wzniesiono kryty dachem mansardowym budynek ujeżdżalni. Barokowe założenie wzbogacała estetycznie piękna studnia Neptuna zajmująca centralną część dziedzińca.
Po 1904 roku przeprowadzono prace remontowe i modernizacyjne zamku m.in. założono kanalizację, instalacje elektryczne i telefoniczne, naprawiono dachy. W trakcie II wojny światowej zamek został zajęty przez oddziały wojsk radzieckich, które urządziły tu swoje koszary. Po splądrowaniu zamku żołnierze podpalili wszystkie budowle. Pożar zniszczył głównie wnętrza oraz wszystkie elementy, której budulcem było drewno tj stropy i dachy.
Objęty przedmiotem opracowania most od południowej strony zamku w pierwszej połowie XIX wieku prawdopodobnie wyglądał nieco inaczej. Znacznie bardziej widoczna była kaskadowość mostu tj pochylenie mostu w stronę zewnętrzną, co obrazuje poniższa fotografia.
OGÓLNY OPIS MOSTU
Na poniższym zdjęciu przedstawiono wygląd mostu od strony południowej. Most składa się z trzech filarów środkowych, z czego skrajnie lewy stanowi integralną część wieży bramnej.
Most w całości wykonany jako murowany. Z oględzin wynika, że znaczna większość mostu zachowała się z cegły gotyckiej o wymairach ~ 8x14x30cm na zaprawie cementowo wapiennej z fundamentami kamiennymi na zaprawach wapiennych. Widoczne są wypełnienia i naprawy z cegły współczesnej przedwojennej i obecnej na zaprawach cementowych lub/i montażowych.
Podstawą mostu są masywne filary o wymiarach 220÷230 / ~600cm. W obecnej chwili wierzchnią warstwę nawierzchni mostu stanowi asfalt.
OCENA STANU TECHNICZNEGO MOSTU
W ramach opracowania dokonano przeglądu ogólnobudowlanego wraz rozpoznaniem konstrukcji obiektu, wskazano zakres koniecznego remontu i prac związanych z jego zabezpieczeniem. Przegląd konstrukcji budynku do celów niniejszej ekspertyzy wykonano w październiku 2021r. co udokumentowano fotograficznie.
W ramach rozpoznania budynku wykonano następujący zakres prac badawczych „in situ”:
- badania makroskopowe, wykonanie dokumentacji zdjęciowej,
- badania geotechniczne obejmujące 3 odwierty
- jedna odkrywka fundamentu kamiennego
- inwentaryzacja konstrukcji mostu
- wykonanie odwiertu badawczego w koronie mostu
- pomiary zawilgocenia murów
WNIOSKI I ZALECENIA
W świetle przeprowadzonych własnych badań „in situ”, analizy odkrytych elementów konstrukcji nośnej, stan techniczny obiektu oceniono jako zróżnicowany, jednak dla niektórych elementów zagrażający bezpieczeństwu głównej konstrukcji nośnej.
W najgorszym stanie technicznym znajduje się przypora skrajna, która już w samej konstrukcji jest źle wykonana i nie spełnia wymagań konstrukcyjnych stawianych elementom konstrukcyjnym, jako elementu zabezpieczającego przed naporem gruntu jak i elementu przenoszącego obciążenia ze sklepienia mostu.
Dodatkowo nie pomagają czynniki atmosferyczne tj opady deszczu i śniegu, zmienność temperatur.
Spełnione są natomiast wymagania konstrukcyjne stawiane pozostałym filarom mostu. W gorszej sytuacji znajdują się sklepienia łukowe mostu oraz fragment czołowy filarów od strony północnej, na których widać wielokrotne naprawy tj wymiany cegieł, uzupełnienia spoin itp. spowodowane w głównej mierze przesączaniem wody opadowej w głąb konstrukcji murowanej.
Zarówno w przypadku filarów jak i sklepień konieczne są natychmiastowe naprawy, jednak ich obecny stan nie zagraża bezpieczeństwu obiektu.
Z uwagi na ilość wysoleń konieczne są również badania stopnia zasolenia elementów murowych w tym sklepień ceglanych, na których widocznych jest najwięcej zacieków i w razie konieczności dobór metody redukcji zasolenia w murach
Konieczne są również działania w celu zmniejszenia zawilgocenia murów oraz ich zabezpieczenia przed ich późniejszym powstawaniem. W tym jednak przypadku najważniejsze jest usunięcie przyczyny zawilgocenia murów, co gwarantuje przy właściwej konserwacji zabytku uzyskanie pożądanego efektu.
Wszystkie wykonane analizy i badania pozwoliły w sposób bardzo dokładny określić stan techniczny mostu oraz sporządzić zakres niezbędnych prac remontowych wraz z określeniem dokładnej technologii napraw.
- Inwestor: IBC Investments Sp. z o.o
- Główny projektant: Projekt PBPA sp. z o.o.